Na de seksuele revolutie

Gelezen door: André Oyen (3469 boeken)

Het Nederlandse cabaret kent heel veel grote namen in de spotlights die vertolk(t)en wat andere grote namen zoals Annie M.G. Schmidt, Guus Vleugel, Jaap van den Merwe en vele anderen, de grote successen buiten de spotligts, voor hen schreven.
Guus Vleugel (geb. 1932 - 1998) heeft met zijn cabaretteksten die getuigden van een sprankelende humor in de jaren vijftig, zestig en zeventig zeker voor een stukje mentaliteitswijziging gezorgd. Hij schopte met een ongelofelijke vlotheid tegen enge fatsoennormen en Nederland lag plat van het lachen. Zijn teksten, die ondere andere Jasperina de Jong in Nederland en Vlaanderen roem en succes opleverden, gingen over onderwerpen zoals homoseksualiteit, abortus, seksuele vrijheid, vrouwenemancipatie, godsdienstwaanzin enz., waar in die jaren ook in Nederland met de nodige schroom over gepraat werd. D

e teksten van Guus Vleugel veroorzaakten storm. Rond nummers zoals Callgirl, God is niet dood en Niet schreien ouwe braken zelfs nationale rellen los. Cabaret Lurelei, dat in 1958 door Eric Herfst en anderen werd opgericht, was een gretige afnemer van de teksten van Guus Vleugel. Lurelei was de kwelduivel bij uitstek van conversatief Nedeland. Maar Guus Vleugel kreeg niet alleen kerk, overheid en de rest van behoudsgezind Nederland tegen zich. Ook collega's keerden zich tegen hem. Zo verweet Remco Campert hem ooit dat hij de poëzie had verraden. Het maken van liedjesteksten en sketches was volgens Remco Capert in verhouding met de beoefening van de 'ware' dichtkunst zoiets als een orgasme halen bij de hoeren in plaats van je geliefde. Toch kreeg Guus Vleugel in 1973 de literaire Van der Hoogt - prijs. Toch zat ook hier een addertje onder het gras. Want hij werd bekroond als één van de belangrijkste vertegenwoordigers in het Nederlandse taalgebied van de poëzie buiten bundel. Daarmee bedoelde men duidelijk dat liedjesteksten dienen gezongen te worden en niet in een poëziebundel.

Dat is flauwekul natuurlijk. Veel klassieke gedichten worden gezongen en liedjesteksten kunnen net zo goed in een poëziebundel. Bob Dylan werd tenslotte toch ook voorgedragen voor de Nobelprijs literatuur omdat hij volgens diverse professoren taalwetenschappen met zijn songteksten de Amerikaanse poëzie van de bundel enorm zou verrijkt hebben die hele generatie dichters in verschillende landen zou verrijkt hebben. Guus Vleugel heeft ook romantische poëzie en romans geschreven. Zijn taalvituositeit komt echter het best tot zijn recht in zijn teksten voor het cabaret.

Het volledige cabaretwerk van Guus Vleugel is gebundeld in een hele verzorgde uitgave. Zijn werk destijds heeft glansrijk de tands des tijds doorstaan. Die man was zijn tijd ver vooruit want teksten zoals bijvoorbeeld Abah abortus, Oom Bastiaan en Op 1 been kan je niet lopen zullen anno 2011 bij sommige mensen nog altijd kwaad bloed zetten. Dit boek is voor mij een echt kunstwerk omdat er natuurlijk heel wat tijdsgebonden herinneringen aan vastzitten. Toch moet dit pareltje ook vast en zeker voor mensen uit de huidige generatie kunnen aanslaan want op de liefde voor het woord staat volgens mij geen vervaldatum!

 | Reacties (0)Delen |
0 reacties:

Locatie: Amsterdam