Toewijdingen

Gelezen door: André Oyen (3553 boeken)

Citaat: "Laat ik u al was het de eerste keer, meenemen naar het Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen. We zullen er alleen zijn, slechts achtervolgd door de blikken van suffe suppoosten en het knerpen van onze schoenen op het geboende parket. "

Bernard Dewulf volgde een studie Germaanse filologie. Reeds voor het verschijnen van zijn debuutbundel Waar de egel gaat waren er gedichten van Dewulf gepubliceerd, onder meer in verschillende literaire tijdschriften. Publieke bekendheid verwierf hij voor het eerst in 1987, toen de collectieve dichtbundel Twist met ons verscheen, met daarin gedichten van Dewulf zelf, Dirk van Bastelaere, Charles Ducal en Erik Spinoy. In 2006 werd de dichtbundel Blauwziek gepubliceerd en de notitiesbundel Loerhoek. Hij vertaalde voor theater Alcestis in de versie van Ted Hughes. In 2001 verscheen de essaybundel Bijlichtingen: kijken naar schilders. In dit boek zijn een aantal beschouwingen over beeldende kunstenaars gebundeld. De auteur wil op toegankelijke wijze de betovering bij het kijken naar schilderijen bijlichten. Hij poogt telkens weer de verleiding onder woorden te brengen die kan uitgaan van schilderijen en tekeningen van onder meer Xavier Mellery, Leon Spilliaert, Pierre Bonnard, Edgar Degas, Rik Wouters, Frits Van den Berghe, Jean Rustin, Luc Tuymans, Marlene Dumas, Thierry De Cordier, Raoul De Keyser, Vincent Geyskens en anderen. Later volgde een tweede kunstbundel, met de titel Naderingen. Kijken en zoeken naar schilders (2007) met teksten over plastische kunst. 

Onder het motto “Zien is doel, kijken middel. Kijken is de houding, zien het resultaat. Zien is het verhaal, kijken het schrijven.” kan je eigenlijk de hele inhoud van deze boeken samenvatten. Daarom klopt het woord criticus niet echt als we Bernard Dewulf hebben, want hij is nu eenmaal dichter en schrijver, die over kunst schrijft met poëtische tinten. De boek gaan veel over licht, over het lichaam, over zinnelijkheid, over kleinigheden die van doorslaggevend belang blijken. In zijn zo bekende heldere stijl, in vaak korte alinea’s geeft hij mooie maar begrijpelijke redeneringen, die dan weer vol vragen zitten. De ingehouden passie waarmee hij grootmeesters als Hopper, Richter of Freud, naast artiesten van eigen bodem, Ensor, Claus, of Spilliaert bespreekt, resulteren in literaire kunst. Hij leert ons lezers met nieuwe blik naar werken zoals bijvoorbeeld L'Origine du monde van Gustave Courbet.

Het boek Toewijdingen herneemt de essays uit Bijlichtingen (2001), Naderingen (2007) en Verstrooiingen (2012), intact of lichtjes herwerkt, in een aparte volgorde geschikt en aangevuld met opstellen die niet eerder werden gebundeld. Dat verleent de collectie een nagenoeg definitief karakter. Telkens opnieuw verbaas ik er mij over dat Dewulfs blik op kunst mijn eigen blik op kunst totaal wijzigt. Ik ga bepaalde werken helemaal anders en vooral met meer warmte en aandacht voor het detail bekijken, zien en in me opnemen. We kennen deze auteur van vorige werken zoals bijvoorbeeld Kleine dagen waarmee hij de Libris Literatuurprijs won en waarin hij de kleine en alledaagse dingen van het leven heel poëtisch en doordacht kon bekijken en beschrijven. Dit kijken, zien en beschrijven maakt van elk boek van deze auteur een kunstwerk op zich.

 | Reacties (0)Delen |
0 reacties:

Locatie: Antwerpen