Extaze 12

Gelezen door: André Oyen (3493 boeken)

Citaat: "'De zaak die de outsider aanspant tegen de maatschappij is overduidelijk. Alle mannen en vrouwen hebben gevaarlijke, ondefinieerbare impulsen, maar verbergen die onder een schone schijn, houden zichzelf en anderen voor de gek.'"

Het literaire tijdschrift Extaze 12 onder redactie van Cor Gout en Els Kort, heeft als thema: ‘De outsider’ (de buitenstaander). Niet alleen in de essays, maar ook in de verhalen gedichten en het grafische werk wordt de outsider in verschillende gedaanten zichtbaar gemaakt.

Cor Gout opent met 'Het gat-in-de-muur-zusje,' waarin hij terugdenkt aan zijn overleden zusje die hem een stukgelezen exemplaar van 'The outsider' van Colin Wilson naliet. Hij geeft een definitie van wat hij begrepen heeft dat een gat-in -de muurmens is. Volgens hem houdt dat in dat er een gat in de muur is waardoor hij in de belendende kamer kan kijken zonder zelf gezien te worden. Hij citeert Colin Wilson ook verder en probeert hem te doordringen want zo krijgt hij een beter beeld van zijn in de jaren '70 overleden 'existentialistische' zusje - altijd in het zwart gekleed, veel mascara - altijd op afstand en tegelijk vurig hopend gezien te worden door Jan Cremer bijvoorbeeld. Volgens hem was zij een typisch gat-in -de muurmens in die tijd en dat was haar kracht en haar zwakte.

Dit korte maar o zo doorleefde essay zet de toon voor een andermaal sterk én boeiend themanummer met onder andere beeldend werk van de grand old man van de Nederlandse fotografie en beeldende kunst, Jurjen de Haan. De korte verhalen in dit nummer zijn van: Gert-Jan van den Bemd, Mischa van den Brandhof, Wim Brands, Bram Esser, Ronnie Krepel, Theo Monkhorst, Rob Verschuren en Theo van der Wacht. De gedichten zijn van: Rob H. Bekker, Peter WJ Brouwer, Aly Freije, Ruud Jaspers, Herman Rohaert en Tanya van der Wacht.

Toch enkele bijdrages naar voren schuiven die ik persoonlijk erg intrigerend vond:
In een voor hem zeldzaam verhaal, 'De onverharde weg,' keert Wim Brands, die we eerder als dichter kennen terug naar de momenten in zijn leven waarop hij zich meer een insider dan wel een outsider voelde. En dat verlangen om bij de wereld te horen is altijd blijven bestaan.
Mischa van den Brandhof haalt in 'Boekenwurmen' dierbare herinneringen op aan de boekhandel die haar opa oprichtte in 1947 en waar eenieder zich een insider hoorde te voelen.
Jan Wychers beschrijft in zijn essay 'Gerard Fieret' (1924–2009), een ietwat wild talent, die in zijn tijd ‘de outsider’ beter dan geen ander kon personifiëren in zijn grafisch- en dichtwerk.
Marc Van den Bossche schreef een uiterst gedreven essay 'Outside of society – Over anesthetisch leren kijken rond de in Gent werkzame fotograaf Lieven Nollet'. Die fotografeert geïnterneerden in een psychiatrische instelling. In zwart-witte foto’s geeft hij hun de identiteit terug die ze in de rechtsgang en tijdens hun opsluiting zijn kwijtgeraakt. Hij geeft ze niet alleen een identiteit maar ook een masker.
In zijn essay 'Gouddelvers' van de eenzaamheid ontdoet Jan-Hendrik Bakker de kluizenaar van zijn stigma van de eenzame gek en stelt dat hun afzondering ook een protestuiting is.
In het betoog ‘Homo digitalis mobilis’ geeft René de Ryck, auteur, van het prachtige boek 'Droommachines en Denkbeesten,' redenen aan waarom groepen mensen afhaken bij de voortdurend veranderende wereld van informatie, cybernetica en technologie, en op zoek gaan naar zogenaamde coldspots. Resulteert dit ‘tot hier en niet verder’ in een nieuwe klassenstrijd van ‘knows’ en ‘know nots’ die uiteenvalt in een wereld van insiders en outsiders?
Dichter Aly Frije neemt de lezer in 'Het meisje en het paard,' mee in de wondere wereld van paardentaal en gevlochten staart met vurige linten.

Extaze 12, een boekwerk vol literaire delicatessen waarin je je als gulzige consument zeker geen outsider hoeft te voelen.

 | Reacties (0)Delen |
0 reacties:

Locatie: Den Haag