Winst

Gelezen door: Marc Dilliën (135 boeken)

Citaat: "Pluim kraakt weer eens zijn kaakgewricht."Voelt u de energie?"
Ik knik."Tot in het merg"
"Dit...."Pluim wijst weer naar de kredietkaart."Is een daad van geloof in een wereld van amechtige, bange koffiekoeken.""

Donald, een berooid kunsthandelaar, krijgt van een steenrijke diamantair de kans een grote kunsttentoonstelling op te zetten in Berlijn.Voor hem is dit de kans zijn leven een nieuwe start te doen nemen: terug naam maken in de kunstwereld en zijn ontspoorde relatie met zijn vriendin en zijn zoon herstellen.
De spanningen tussen de geldschieter en de kuntpaus worden mooi in de verf gezet, minder geslaagd zijn de inspanningen om zijn privéleven terug op de rails te zetten. Dit is lang uitgesponnen, met veel figuranten die het verhaal niet altijd verlevendigen.
De knappe stijl maakt veel goed, de spitante dialogen houden het boek leeswaardig, maar toch iets te weing om te blijven hangen.

 | Reacties (0)Delen |
0 reacties:

Gelezen door: André Oyen (3542 boeken)

Citaat: "Het gaat niet meer over het vergaren van materie, het gaat nu over ieders reputatie."

Winst het tweede deel van de trilogie heeft Donald, de zoon van Georges uit Wij als (anti)held en centraal personage. Donald is een niet zo succesvolle kunsthandelaar die tegen beter weten in zijn eigen kwaliteiten en zijn eigen mogelijkheid tot succes blijft geloven. Pluim, een stinkendrijke diamantair, engageert hem om een grootse tentoonstelling op te zetten in Berlijn. Maar de hele aanvankelijk verlijdelijke orderneming boort Donald helemaal de grond in. Hij speelt zijn geliefde kwijt, verliest zijn greep op zijn zoon en ziet de nachtmerrie van een bankroet naderen. De vertwijfeling is haast apocalyptisch. De auteur heeft zijn roman in een niet al te verre toekomstige tijd gesitueerd: de financiële en economische crisis heeft gewoed, Europa is enkel nog een vlag en er wordt betaald in euromark. Het systeem is in elkaar gestuikt, maar het is niet duidelijk wat er in de plaats moet komen. Ook de Occupy-achtige vergaderingen van de kunstenaars die Olyslaegers opvoert, brengen niet direct antwoord, maar wel zelfbegoocheling. Winst is zowel een ode aan, als een duivelse analyse van de kunst. De auteur mixt tragedie en protest in een stijl en woordkeuze die nog krachtiger dan in Wij de lezer overvalt. In Winst voegt de auteur ook gretig smartphones, apps, en statusupdates in en springt hij moeiteloos om met het jargon van deze moderne communicatiemiddelen. 'Het uur nul komt eraan. Voor jou en alleman. Wie weet klaart de dageraad aan de kim.' lezen wij in Winst en of deze wens (of verwensing) wordt opgeklaard vernemen we misschien in het einde van deze trilogie. Jeroen Olyslaegers heeft voor zichzelf de lat heel hoog gelegd, want na Wij en Winst verwacht de lezer uiteraard het boeket van een literair vuurwerk. Maar wie het theaterwerk of de polemische columns van de auteur, de kersverse laureaat van de Arkprijs van het Vrije woord, een beetje volgt, is er best gerust in dat de derde W het sluitstuk wordt van een overrompelende duistere literaire wandeling.

 | Reacties (0)Delen |
0 reacties:

Locatie: Berlijn